Alla inlägg under december 2007

Av Hanna - 29 december 2007 15:17

Vi hade en väldigt avslappnad och skön julafton i år. Jag lärde mig en bra sak när jag var gravid förra julen....man behöver inte stressa som en galning för att få allt perfekt..det blir jul ändå!!! Detta är en filosofi jag ska fortsätta leva efter :-)


Barnens kläder blev också färdiga till slut. Jag sydde en hel del fel på Matildas kjol och mätte dessutom helt fel på midjemåttet!! Jag var på väg att kasta skiten och leta fram nån annan kjol från garderoben till julafton...men jag lyckades faktiskt med lite konstruktionshjälp sy in den så att hon kunde ha den. (Tack för hjälpen Fia!!!!)


Barnen fick mer julklappar än de förtjänat tror jag ;-) och de var nöjda och glada! Felicia fick bla kläder, kramdjur och Brio-saker medans Matilda bla fick spel till PS2, böcker och kläder.


Felicia har blivit förkyld och hostig :-( Hon är rejält slemmig och kvällen och natten var inte så rolig precis...


På bilden ovan syns barnen i sina julkläder. Det finns fler bilder på kläderna i min syblogg. På den andra bilden har vi Felicia i några av julklappskläderna, den ursnygga gitarrtröjan från Molo och riktigt häftiga jeans från Lindex.


Jag är föresten gästbloggare i en barnklädesblogg sedan idag :-)

 Både min syblogg och barnklädesbloggen(kläder och prylar) finns länkad här jämte.

Av Hanna - 18 december 2007 15:29

Det var meningen att jag skulle sy en massa idag, men då väljer lilltjejen att vara världens klängigaste tös...typiskt ;-) Ikväll ska det dock sys så maskinen ryker :-D


Vi ska grilla hemgjorda hamburgare till middag så idag får lilltösen rester från igår. Dagens barnmatstips får istället bli mellanmålet hon fick nu i eftermiddags!


Dagens barnmatstips:

Skala och riv äpple. Koka äpple i vatten och lite citron. När det blivit mjuk, mixa det och koka upp igen. Tillsätt lite potatismjöl utrört i vatten. Tag bort vid första bubblan och låt svalna.

Av Hanna - 17 december 2007 17:46

Idag har jag och Felicia hälsat på hennes kompis Lo och hans mamma. Det var trevligt som vanligt även om Felicia lyckades drämma en tallrik i huvudet på sin lilla pojkvän :-(


När vi kom upp för att hämta Matilda i skolan kändes det mindre trevligt... Hennes lärare hälsar inte alls på mig, undrar om de behandlar alla föräldrar så i allmänhet eller om det bara är mig i synnerhet...

Sen berättar Matilda att hon slagit sig i skolan och undrar varför jag inte kom och hämtade henne, jag förklarade att jag absolut hade hämtat henne om jag vetat. Då tittar hon förbrående på mig och säger att jag var ju inte hemma! Jag förklarar att de inte ringt på min mobil men när vi kommer hem ser jag att de inte ringt dit heller. Enligt dotter har de iaf sagt att de ringt men jag inte var hemma och kunde hämta henne. Ringde upp hennes lärare (som överhuvudtaget inte nämnde att hon slagit sig när jag hämtade henne) men enligt henne har ingen ringt och eftersom det hände på rasten så visste hon inte vad som hänt ungefär. Jag tycker att de har väldigt dålig koll på våra barn som trots allt bara är sex år...


Dagens barnmatstips:

Blanda köttfärs med lite mjölk, potatismjöl, citron, vitpeppar och persilja. Forma till små frikadeller och koka dom.

Mosa tillsammans med potatis, blomkål och buljongen från frikadellerna.


Resten av familjen åt Biff Lindström och gräddsås till potatisen och blomkålen.


Idag tänder jag ett ljus för min barndomskompis  R.I.P Sofia =====<>

Av Hanna - 16 december 2007 17:35

Tredje advent vigdes åt att baka julgodis tillsammans med barnens moster. Det blev "chocolat chip cookies", "frasgodis" och "kanel och kardemummatryffel".  Matilda var väldigt trött och grinig på kvällen vilket var mindre roligt...


Dagens barnmats tips:

Koka en rödspättefilé i vatten med lökbitar, citronklyfta, vitpeppar och lagerblad. Mosa spätta, potatis, broccoli, osaltat smör och en gnutta mjölk. Smaksätt med dill, vitpeppar och citron.


Resten av familjen åt  spätta kokt i en sås med hummerbuljong och persillade med potatismos och broccoli.

Av Hanna - 15 december 2007 16:38

Det var minsann inte alldeles enkelt att få de små änglarna att samarbeta  när vi skulle ta julkort, var det inte den ena som grimaserade så hade den andra vänt sig om...


En av bilderna (inte någon av de ovan ;-)) lämnade jag iaf in men blev tyvärr grymt besviken när jag hämtade bilderna eftersom jag tyckte de hade beskurit bilden helt galet!! Trist, men efter ett bra bemötande av affären så är jag nöjd ändå =)

Av Hanna - 11 december 2007 14:24

Skrev ju om mina surdegsbröd för lite sen. Nu kommer rapporten: De blev platta!!(Det är alltså inte de på bilden)  Dottern ville minsann inte äta såna konstiga bröd alls... Nåja, de var goda iaf, fast de jag frös ner hände det något med, för när jag tog upp dom var de alldeles torra!!?


Har bakat idag också och den här gången kan då inte dottern klaga på att de är platta iaf :-D (Se bilden) Detta är dinkelbröd av eget recept som jag tänkte delge er här :


4 formbröd i 1½ liters formar

 50 g jäst

12 dl vatten

3 dl naturell yoghurt

1 dl kallpressad rapsolja

4 tsk salt

2 msk flytande honung

1,2 l fullkornsdinkel

2 l siktad dinkel


Degen jäser 1 timme sen bakas bröden ut, jag plattar ut degen, rullar ihop bröden och lägger de i smorda formar. Bröden får jäsa 30 minuter och sedan bakas längst ner i ugnen i ca 30 minuter. Jag har ugnen på 175 grader varmluft. Sen kallnar de på galler under bakduk. De brukar bli goda :-)


I helgen var vi på fest för första gången sen vi fick Felicia. Det var maskerad i århundradets tecken och jag och maken var punkare, undra om mitt hår nånsin blir normalt igen efter den tuperingen och all den hårspayen ;-) Fast det har ju repat sig sen jag var punkare för X antal år sen förstås :-D Mina föräldrar och min syter var här med Felicia och det hade gått jättebra! SÅ himla skönt att höra, jag visste ju egentligen inte alls hur hon skulle reagera när inte mamma eller pappa var hemma på kvällen... Vi stack hem vid halv två men våra vänner följde med in och vi satt och spelade kort till halv sex på morgonen....Vet inte riktigt hur vi tänkte där med tanke på att tösen brukar vakna vid sex-tiden!! Otroligt nog sov hon till lite över åtta, fast jag kan kanske inte påstå att jag var jättepigg när jag gick ner och gjorde välling :-D

Av Hanna - 2 december 2007 23:42

Jag är ju såå duktig på att planera... När frukosten var framdukad och vi satte oss blev stora dottern jättearg för att jag inte hade tagit fram adventsljusstaken så vi kunde tända det första ljuset! Det tar vi till middagen tyckte jag, varpå hon kontrade med att fröken hade sagt att den skulle tändas vid frukosten...den tändes till middagen!!


Min lillasyster har varit här idag och hjälpt mig få upp stjärnorna i fönsterna och julpysslat med dottern med julmusiken klingande i bakgrunden. Jag lagade fläskfilé med potatisgratäng till middag, bakade bröd och tvättade. Vi letade fram advenstljusstaken med, visste inte riktigt vad vi skulle ha i den... Förut har vi bla haft hela kaffebönor med stjärnanis i. I år fick det bli stora vita bönor och matchande ljus!


Lilltösen har tränat på att säga maMA och paPA :-D Det har hänt mycket med hennes utveckling i helgen. Hon har satt sig upp själv för första gången, verkat förstå hur man kryper, även om det bara blir nåt tag innan hon fortsätter att åla ;-), börjat säga ma ma och pa pa och pussas på munnen!


Ovido - Quiz & Flashcards